Erik Schou Andersen


Erik Schou Andersen
Erik er født omkring 1945, vistnok oktober eller november. Mit første møde med ham var på damptogsudflugten på Kalvehavebanen 22. marts 1959, hvor han sammen med min gode ven Thyge (Toylsbjerg-)Petersen studerede det brogede leben.

Især Thyge opretholdt kontakten, og vi blev således tre, der i sommeren 1959 studerede jernbanevæsenet på Fyn og i Jylland. Vi boede på vandrerhjem og fulgte især privatbanerne på cykel. Erik havde forinden allerede berejst en del af banerne.  Han var bedre forberedt end os andre og havde blandt andet flere film med, fordi han kendte én, der kunne lade kassetter. En art musketéred havde vi på den måde, at jeg fortrinsvis skulle fotografere statsbanemotiver, mens især Erik fotograferede privatbaner. Senere skulle vi så udveksle billeder. (Det fungerede, og jeg havde senere lejlighed til at låne nogle af Eriks film. I øvrigt var det ham, der senere lærte mig teknikken ved mørkekammerarbejde.
Nærmere oplysninger om denne ekspedition kræver lidt mere forarbejde.
Det var vist heromkring, at Erik grundlagde en rygskade på sit frítidsjob. Efter 1963 udartede den til en diskusprolaps.

Erik havde sans for opbygning af et netværk, hvor vi skulle holde hinanden orienteret om, hvad der skete på banerne rundt omkring, især privatbanerne. Således blev "JK 57" stiftet.

Erik besøgte Thyge i oktober 1959, Thyge vart optaget af roerne på den fædrene gård, og Erik og jeg kørte så en hel dag via Stubbekøbing, Nykøbing F og Sakskøbing. Sukkerfabrikken blev dog besøgt efter mørkets frembrud. På vej hjem kørte Erik til vandrerhjemmet i Øster Kippinge (?), og jeg kørte hjem til Vordingborg.
I påsken 1960 kom Erik igen, og vi alle tre besøgte Lollandsbanen og Faxe Jernbane.
PÅ Østbaneturen juni 1960 fik jeg forbindelse med Niels Munch, og JK 57 fik således endnu et medlem. 
I sommeren 1960 drog Erik, Thyge og undertegnede igen til Fyn og Jylland. Thyge valgte at koncentrere sig om Fyn, Erik og jeg drog videre til Jylland. Også denne tur var ret så omfattende.

Der blev arrangeret en damptogstur på HFHJ i september 1960, og jeg drog pr. cykel til Hedehusene, mødtes med Erik dér og overnattede i Hellerup. Tidligt op om morgenen og på cykel til Hillerød. I toget mødte vi Niels M; på turen koncentrererede jeg mig om at tegne indretningsskitser af personvogne og føre noter om godsvognene.  De to andre tog sig af fotograferingen. Uden for Hundested stod Erik af toget og tog et billede af S 9's vognkasse og måtte derefter løbe efter toget, der heldigvis kørte så langsomt, at han nåede det. Alle tre på cykel hjem via Gladsaxe (Niels M boede i Buddinge). Dagen efter skulkede Erik fra skole for at vise mig placeringen af de forskellige modelbaneforretninger. Det blev sent, før jeg kom fra København og hjem til Vordingborg. Inspireret af Erik drog jeg i efterårsferien til Sakskøbing og fotograferede roetog, med god hjælp fra Jørgen Hammer, som jeg havde truffet på Østbaneturen.

Januar 1961 drog jeg til København, overnattede hos Erik og var med til at stifte DJK.
Påsken 1961 kom Erik og Niels M fra København og mødte Thyge og mig i Hårlev. Lidt senere undervejs dukkede mine forældre op med cacao og mellemmadder. Denne dag blev JK 57's hovedrute København-Køge-Hårlev-Faxe-Præstø-Vordingborg grundlagt. 
Der var ikke nogen fællestur i sommeren 1961, men jeg besøgte Niels i Gladsakse og så var der jo ikke langt til Hellerup. Det var nok her, jeg traf Peer Thomassen, hos hvem også Erik længe havde lært om jernbanevæsen. Vi var alle også bidt af modelbanebygning og introducerede begrebet "byggenat": Man byggede hele natten, til man faldt i søvn på gulvet, meget til forundring for Eriks far, der passerrede gennem rummet om morgenen. 
Det skal nævnes, at vi alle havde liflig korrespondance gennem årene.
Påsken 1962 var der igen træf på Hovedruten, men jeg husker ikke, om Erik var med dér.

1963 flyttede jeg til København og genfandt dér en god ven fra Vordingborg, Niels Krøyer, og så fik JK 57 endnu et medlem. Erik begyndte at læse psykologi, hvilket vi andre ikke forstod, men efter sigende skyldtes det filosofikumundervisningen ved én, der hed Jørgensen. Vi begyndte dengang at komme i DMJK, der lavede en HO-afdeling. Erik kendte i forvejen et af medlemmerne, farvehandler Adamsen. HO-afdelingen holdt ikke længe, og i 1965 begyndte vi for os selv i en kælder på Strandboulevarden. Samtidig gik Niels M i gang med et blad, "Interne Meddeleler fra JK 57", og det var også en genoptagelse af den gamle tanke med gensidig orientering om nyt fra banerne – samtidig med modelbyggeriet. Studier m.m. tog tiden, og vi opgav modelbanen igen i 1966. Men "IM" bestod! Beretninger fra ekspeditioner på baner her og der fyldte godt i de første mange numre. Erik var i England i disse tider, og kom også med en beretning herom. En klassisk bemærkning fra dengang: "Efter det første stormende møde med de engelske pubs …." kom han så til en beretning om det lokale jernbanevæsen.

De følgende år var "IM" et f de bedste bindeled mellem JK 57's medlemmer, suppleret af omfattende korrespondance. Erik var i mange år engageret i arbejde, som krævede en psykolog, og gik i perioder sine egne veje. PÅ et tidspunkt fandt jeg ham i Rødby og fik genoptaget korrespondancen igen, og i 2006 holdt vi et JK 57-træf i Ribe. I programmet indgik en tur på Vestbanen og et besøg hos VTV í Bramming. Erik døjede også dengang med livslange problemer med sine fødder, sikkert på grund af en livlang diabetes.

Jeg besøgte ham i Rødby, efter at vi selv i 2007 havde fået sommerhus på Sydfalster. Erik var næsten færdig med at renovere sit hus og havde mange planer, blandt andet om laserskæring af modelbanebyggesæt. Jeg fik ikke besøgt ham flere gange i Rødby , men fik senere ringet til ham. I 2013 mødte jeg ham på en modelbanemesse i Aylesbory, noget tyndere end før, og helt uden hår. Han var grebet af "true scale HO-byggeri", hvilket messen handlede om. Så gik der et stykke tid, og da var han i Hillerød, havde mistet begge ben og højre hånd, men var ved at få lavet et arbejdsbord og havde fat i et "nemt lille ætseark" til en Bjurström-traktor.

Erik havde altid nye modelbaneprojekter, og var entusiastisk lige til det sidste. Æret være hans minde.

 

Jens Bruun-Petersen
Ribe
6. august 2020

 

Supplering

"Tak for mail og for bilag med fint skriv om salig ESA. Jeg kunne måske godt have tænkt mig betonet, at vi de facto nedlagde NPMB i påsken 1961.

Desuden var det i 1999 i f.m. besøget ved Halligbanerne, at vi overnattede i Bramming hos VtV. Der var ESA ikke med. Det var Thyge, Claus & jeg, samt Jørgen Henneke, der kørte hjem og ikke var med til Hærvejen og Vrads dagen efter.

Til JK57-træffet i 2006 var vi indlogeret i Ribe Ferieby, hvor Thyge og ESA sov i stuen, og NK og jeg delte soveværelset.

Senest, jeg mødte ESA, var i f.m. NPMB-udstillingen på Præstø Bibliotek i 2013.

Siden korresponderede jeg lidt med ham om hans tidlige LNJ-fotos. Hans datter Gitte nævnte på et tidspunkt, at "vi gamle" i JK57 skulle have forrang hos Peter Roland, hvem vi evt. kan bistå i tekstning af fotos."

 


Stamdata for Erik Schou Andersen

Fotograf født 1945
Fotograf død 2015
Billeder fra: Erik Schou AndersenAntal registrerede billeder på Banebasen 4260, hvor der en følgende tilgængelige på Banebasen 4260

Erik og N 203 på Lillebæltsbroen
Erik og N 203 på Lillebæltsbroen Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jens Bruun Petersen - Dato: 1960.07.05


5 flotte jernbaneentusiaster foran et Y-tog. Det er Erik Schou Andersen i midten.
5 flotte jernbaneentusiaster foran et Y-tog. Det er Erik Schou Andersen i midten.
Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt