W. E. Dancker-Jensen
William E. Dancker-Jensen
William Dancker-Jensen havde allerede fra sine unge dage interesseret sig for jernbaner. Det var specielt fascinationen af damp der trak. Det var derfor heller ikke tilfældigt, at han ansøgte om job som ingeniørassistens på prøve i DSB's maskinafdeling.
I sine aktive år ved DSB, var han kort efter ansættelsen i 1943, med til at prøvekøre den første PR-maskine, nr. 904, der var en ombygget P-maskine. Desuden var han i begyndelsen af 1950´erne med til at udvælge de maskiner i Belgien, som blev de 10 N-maskiner. Der blev købt 12 maskiner, som var den tyske BR 52 ÜK, men kun 10 blev sat i drift og de to andre anvendtes til reservedele.
Desuden begyndte han også med at fotografere jernbaner for alvor under den anden verdenskrig. Dengang kørte de "sorte tog" i Jylland, som var tyske troppetransporttog, fremført af tyske damplokomotiver. I 1942 stod "William" på Munkebjerg trinbræt ved Vejle og fotograferede et "sort tog". Han har mange år senere fortalt, at det tyske lokomotivpersonale truede ad ham. Lokomotivet var en tysk BR 57, som kørte meget i Danmark sammen med BR 50. De tyske lokomotiver var medgivet dansk lokomotivpersonale som lods, hvilket ikke var ufarligt, på grund af den stadigt tiltagende jernbanesabotage.
Hans store interesse for jernbaner og færger gav ham en viden, som lå langt ud over hvad kollegerne i DSB havde. I 1984 og frem til hans pensionering i 1990, var han tilknyttet DSB's Jernbanemuseum som Museumsinspektør og leder. Han tilbragte mange timer i museets lokaler, oppe under taget på Sølvgade 40, som var åbent for publikum én dag om ugen, hvor han viste rundt. Hans store indsigt i de danske jernbaners historie var værdifuld både for museets gæster og for de mange forespørgsler, museet modtog fra ind- og udland om jernbanens historiske forhold, bl.a. i forbindelse med bogudgivelser.
Hans sidste år tilbragte han i et hus på Gl. Byvej 10, Allerslev ved Lejre.